12 mars 2011

Marketing in Globalisation – What do we learned with Pau Bengalore MBA students ?

The sky is not free!
This has been a remarkable experience. Following an invitation from Marie-Hélène Abbo, and with the help of Stephen Platt for translations, to teach International Marketing to 36 students on ESC Pau Bengalore MBA program, the group (half indians  from Bengalore university and half french students from Esc Pau) currently studying the marketing strategies of major organizations in a context of globalization.

The notion of globalization has changed remarkably since the nineties.  Not only have we seen commercial transactions and international investments intensify, but more importantly perhaps we have witnessed major cultural interactions between world regions, which has been made easier by new technology.  Globalization has seen new giants from the South emerge, with markets breaking up and mass-prestige (Masstige) or bottom-of-the-pyramid (BOP) mega markets appearing.

In order to analyze these changes and the way companies are dealing with them, this group of 40 students made up of 50% Indians (National School of Business, Bangalore) and 50% French (ESC Pau Business School) are working on 8 case studies.  These will be discussed in class over 4 days of intensive seminars based on research work undertaken by the students. 

I will report back on their work in this blog. 
C'est une expérience remarquable à laquelle nous participons. A l'invitation de Marie-Hélène Abbo, avec l'aide de stephen Platt, et à l'occasion d'un cours de marketing international les 36 étudiants du MBA France Inde de l'Esc Pau, réfléchissent aux pratiques marketing de grandes firmes dans le contexte de la globalisation.

Une globalisation qui a changé de visage depuis les années 90 : plus que l'intensification des échanges commerciaux et des investissements internationaux, elle se caractérise par une interaction culturelle forte entre les régions du monde que favorisent les technologies de l'information, plus que l'extension du territoire d'action des Mnes elle fait émerger de nouveaux géants qui viennent du sud, plus qu'une unification des marchés, elle se manifeste par un éclatement de ces marchés faisant émerger à la fois des marchés de masse et de prestige (Masstige) mais aussi les mégamarchés du BOP.

Pour réfléchir à ces transformations et à la manière dont les firmes les abordent, ce groupe d'une quarantaine d'étudiants pour moitiés indiens ( Université de Bengalore) et pour moitié français ( de l'ESC Pau) étudient 8 cas et les discutent au cours de 4 jours de séminaires intensifs après une recherche documentaire approfondie. Le compte rendu de leurs travaux seront progressivement publiés ici.

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