26 mars 2011

Natura : cadastre-se

Graphite
[Project Marketing in Globalisation]

Natura is a beautiful brand, with simple design and a powerful concept: Bem estar Bem.  This is one of those magical slogans that sums up the sort of experience we’d like to have every day of our lives.  Whilst Brazil is synonymous with generous care-free living, music and exuberant forests, we shouldn’t forget that for those who live close to nature it can often be hostile.  At the same time, our modern-day environment is even more so!  Agonizing inequalities, traffic jams, and the fear of being assaulted among many others means it is vital to be able to feel good.  The simplicity of the brand design is embellished by the imaginary and true secrets of the forest and the Edenic knowledge conserved by the Indians, which means that this is not just cosmetic design. Whilst this is presented well, we can’t really say it is innovative since Natura just reproduces a theme and know-how we can observe in many other brands.

The originality of the group comes from elsewhere, that is to say its sales methods. It has more than a million female consultants throughout Latin America, using a relationship-based sales system that appears to be particularly well adapted to this sort of market.  But it is also a bit of a challenge in our digital world.  Whilst thanks to Avon direct sales is pretty much well known, the methods used to manage hundreds of thousands of ambassadresses remains a bit of an enigma. One can imagine a powerful SFA.  To become a consultant, all you have to do is to apply online and order the products.  The relation-making power of the consultants is increased thanks to new technologies and social networks including, blogs, Facebook and especially Orkutt. This is a double-level relationship and a two-level market lodged in the multi-dimensional manicure Salon.

2011 esc pau natura
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Natura est une belle marque. Simplicité du design, force du concept : Bem estar Bem. Un de ces slogan magique qui en trois mots résume l'essentiel d'une expérience que l'on souhaite vivre chaque jour. Si le brésil a la générosité de la joie, de la musique l'exhubérance des forêt, n'oublions pas que pour ceux qui l'habite la nature est souvent hostile, et que l'environnement l'est bien plus. Entre les inégalités déchirantes, les embouteillages, la peur d’être agressé, il est important de bien être bien. Qu'à la simplicité du design de la marque s'ajoute le secret de forêts tout à la fois imaginaires et réelles, d'un savoir édénique que conserve les indiens, on va au-delà d'une simple cosmetique. Mais dans tout cela, même si cela est bien réalisé, pas d'innovation au fond. Natura reproduit un savoir faire et une thématique qu'on trouvera à travers de nombreuses marques.

L'originalité du groupe vient d'ailleurs. De ses méthodes de ventes. Près d'un million de consultantes dans toute l'Amérique latine, un système de vente par relation qui semble particulièrement adapté à ce type de marché. Mais aussi un défi à l'heure du digital. Si l'on connait bien la vente directe, Avon est un grand prédécesseur. On connait moins les méthodes employées pour gérer sans pyramide des centaines de milliers d'ambassadrices. On imagine un SFA puissant. Il suffirait de se connecter sur le site pour devenir consultante et commander les produits. Quand aux consultantes, des blogs à facebook, mais surtout Orkutt, les technologies de l'information accroissent leur productivité relationnelle. Une double relation donc. Un marché à deux niveaux, qui se loge dans le salon des multitudes des manucures.

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